Альона Лебедєва, засновниця Аурум Груп

– На початку квітня всупереч постанові Кабінету міністрів України № 1147 понад 600 вагонів були завезені в Україну та поставлені на облік за підробленими документамиВвезення в Україну «хламу на колісах» продовжуєтьсяВ чому причина?

– Такна превеликий жальЦя оборутка була викрита силами Нацполіції і інформація про це – оприлюдненаале такі списані вагони з вичерпаним терміном експлуатації протягом 2018-2020 ррдесятками тисяч завозились в країнуне лише збільшуючи і так застарілий вагонний парк країниале й руйнуючи національне вагонобудування і підприємства суміжних галузейНаразі триває слідствоі дуже сподіваюсьщо винні понесуть справедливе покаранняале реалізувати цю оборутку без участі співробітників АТ «Укрзалізниця» було неможливоАле це й не дивнокерівництво компанії змінюється майже кожні піврокуодна команда приходить на місце іншоїа проблеми залишаютьсяМи всі ходимо по колуПроте саме малий і середній бізнесу тому числі і вагонобудівникисьогодні понад усе зацікавлені у стабільній і прозорій діяльності «Укрзалізниці», яка б сприяла підвищенню конкурентоспроможності вітчизняного бізнесуа не гальмувала і лише ускладнювала його ведення.

– В 2020 робсяги вітчизняного виробництва вантажних залізничних вагонів скоротились майже втричіВ чому ви вбачаєте причину такої ситуації?

– Йдеться про цілий комплекс причинСукупний парк вантажних вагонів України за останні три роки збільшився на 16,8%, до 201 137 тисодиницьНа жальзростав він не лише за рахунок нових вагонівале й за рахунок тих самих ввезених в країну вагонів з вичерпаним терміном експлуатаціїЦя пропорція становила приблизно 50% на 50%. При цьомуза підсумками 2020 р., обсяг перевезень залізницею зменшився на 10,1% порівняно з 2017 рТаким чином при щорічному падінні обсягів перевезень в країні сформувався величезний профіцит вагонівщов свою чергузмушує вагоновласників демпінгувати в боротьбі за клієнтівТаку січні 2021 рвартість вагоновідправлень у вагонах Укрзалізниці” досягла історичного мінімуму у 345 грн за піввагон проти 619 грн у листопаді 2020 рПриватні оператори також вимушені були знизити вартість оренди до мінімальних 250 грн за добу на піввагон і 150 грн на зерновозТакі ціни – збиткові для вагоновласниківбо навіть не покривають витрати на експлуатаціюобслуговування і амортизацію рухомого складуЗа нашими розрахункамиекономічно доцільно інвестувати у новий вагон з урахуванням витрат на його утримання при орендній ставці не менше ніж 450-550 грн за добу для піввагона і 500-700 грн за добу для зерновоза.

– Як знайти баланс між виробниками/перевізниками та замовниками цих перевезеньадже для останніх ситуація певним чином вигіднавони отримали нижчу ціну тоннокілометра.

– Таквантожогенеруючі компанії на сьогодні у максимально вигідній ситуації і вони чинять величезний опір будьяким змінамНаведу лише один приклад.

В рамках громадських обговорень проєкту наказу Про порядок встановлення заборони на експлуатацію вантажних вагонів” Міністерства інфраструктури України за ініціативи Федерації роботодавців України (ФРУпісля опублікування третьої редакції документа через розбіжність позицій усі зацікавлені сторони збирались на погоджувальну радуМи розумілищо маємо шукати компроміс і зустрілисьщоб напрацювати консолідоване рішення від бізнесуяке згодомпісля тривалих онлайн перемовинвсе ж таки сформували і ФРУ подала їх до МІУТобтоколи на сайті МІУ зявилась вже редакціяале з урахуванням консолідованого рішення усіх стейкхолдерівми сподівалисьщонехай і з четвертої спробипроте наказ буде ухваленоале – ніВантожогенеруючі компанії знову заявилищо не згодні з ними ж погодженою напередодні четвертою редакцією наказуОтжевіз і нині там.

– Чи можна зупинити негативну тенденцію в галузі вагонобудуванняЯким чином?

– При бажаннітакможливоНам не вистачає здорового протекціонізмуНаразі найголовніше для галузі – це повністю обмежити доступ на територію України вагонів як із Росіїтак і з інших країнпричому як для імпортутак і для оренди українськими перевізникамизокремайдеться і про ті ж російські вагониякі перереєстровані у країнах БалтiїРумуніїБілорусі та інших країнахРинок РФ вшестеро більший за українськийі будьяке відновлення локального попиту на оренду чи купівлю нових вагонів може бути забезпечено не національним виробникома російським.

Подругенеобхідно терміново ввести поступове обмеження граничного віку вантажних вагоніввідповідний проєкт наказу вже розроблено Міністерством інфраструктури України і його редакція розміщена на сайті відомстваЗокремазгідно з проєктомбуде заборонена експлуатація вагонівщо вичерпали 150% від встановленого виробником терміну експлуатаціїЗгодом пропонується поступово знижувати цю планку до 110-120%. Усі сусідні країнинаприкладРосіяБілорусьКазахстандавно заборонили використання вантажних вагонівтермін нормативної експлуатації яких сплив.

Потретєна сьогодні залізницею України курсують десятки тисяч вагонів з продовженим на 10-15 років терміном експлуатації як власності АТ «Укрзалізниця», так і приватного бізнесуТехнічний стан переважної більшості з них є вкрай незадовільнимОбумовлений такий стан справ виконанням мінімального обсягу планових ремонтних робіт зазначених вагонівпричому регламент проведення як протермінованих вагонівтак і новихсуттєво не відрізняєтьсяТож з метою приведення поточного технічного стану вагонів з вичерпаним терміном експлуатації до нормативногозменшення ризиків техногенних катастрофпідвищення конкурентоздатності залізничних перевезень та зацікавленості операторів вантажних вагонів у закупівлі нових вантажних залізничних вагонів українських виробниківслід невідкладно вжити таких заходів:

  • скоротити вдвічі інтервал для планових ремонтів вагонів з продовженням;
  • дозволити продовження терміну служби вагонів виключно за підсумками капітального ремонту та на термінщо не перевищує років;
  • посилити контроль з боку Державної служби безпеки на транспорті за відповідністю виконання планових та позапланових ремонтних робіт залізничних вагонів.

– Який економічний ефект очікуєте від зазначених пропозицій?

– Всі пропозиції потребують негайної імплементації. Вагонобудуванню вони потрібні як кисень для тяжкохворих на COVIDадже заводи наразі вже перебувають у простоїЗа нашими підрахункамиухвалення вищезазначених пропозицій дозволитьстворити близько 15 тисробочих місць у вагонобудуванні та 30 тисробочих місць у галузяхщо задіяні при будівництві рухомого складуотримати 36 млрд грн відрахувань до бюджетів усіх рівнів протягом роківзбільшити кумулятивне зростання ВВП України на 8% за наступні років.

www.business.ua